Reisovo filosofování – základy pohybu aneb pohyb vs trénink

Reisovo filosofování – základy pohybu aneb pohyb vs trénink

Zdravíčko!

Jak jsem psal chci brát vše pěkně od základů od podlahy. Byla to snad až momentální situace, která mi konečně sundala pásku z očí a začal jsem tréninky, pohyb a celkově své tělo na fyzické úrovni vnímat jinak. Taková jedna změna už přišla dříve po mém velkém zranění (přetrhané vazy v koleni), kdy jsem si uvědomil, že klasický kulturistický trénink není pro mě vhodný (stejně tak jako pro kohokoliv jiného, který nemá soutěžní ambice a nechce tomu obětovat celý život). Začal jsem tělo vnímat komplexněji. Měl jsem období rádoby crossfit tréninků, ze kterých jsem přešel k tréninkům Systému Performance, což byly nejtěžší a nejintenzivnější tréninky, které jsem kdy cvičil. Těch jsem držel kolem 2 let. Když se opět ozvalo zranění a já už po třetí začínal “od znovu”. Po třetí protože se mi ještě někdy v tomto období povedlo zranit si vazy i v druhém koleni. No a teď se opět můj názor na toto vše mění a hned vám prozradím, co to má společného se základy pohybu a tréninku.

Co se v dnešním článku dozvíš?

– Můj pohled na pohyb a trénink

– NEAT vs trénink

– Základy pohybu a tréninku

– Jak začít trénovat

– Co se dozvíš příště

Můj pohled na pohyb a trénink

Jak jsem psal, tak se můj pohled na tréninky a celkově i fyzickou aktivitu dost často měnil. Byly v tom různé nepřijemné aspekty ale jsem rád, že jsem se nezasekl na místě jako většina. Od kalisteniky, klasického kulturistického tréninku přes crossfit až po těžké tréninky Performance. No jo ale kam tohle vedlo a co mi to reálně dalo? Ano mohl bych se rozepsat o posílení sebevědomí, disciplině, odříkání a dalších podobných věcech, které k tomu patří ale vsadím se, že to jste slyšeli už mnohokrát. Spíš bych se zaměřil na dvě věci. A to, že sice dobře vypadám ale neumím ovládat své tělo a to, že sice umím zvedat činky ale to je tak asi všechno. Hold up… Proto jsem to přece dělal ne? No zpočátku jsem si to myslel ale teprve teď si uvědomuji, že jsem to dělal jen proto, abych zjistil, že to je slepá ulička. Nechte mě to vysvětlit.
Nedávno jsem absolvoval seminář Primal move od Pavly Kladivové, který byl ten klíč k novému pohledu. K nové cestě. Jméno Ido Portal vám určitě něco řekne. Díky němu jsem si uvědomil, že se momentálně nacházím ve slepé uličce a pokud z ní chci ven, musím se vrátit. Vrátit se zpět na začátek. K práci s vlastním tělem. Proč? Jednoduše činky jsem se už naučil zvedat. Co dalšího mi to může dát? Honbu za každým milimetrem svalu navíc? Pro každé Kg na čince navíc? Možná se s tímto ztotožňujete. Divil bych se, kdyby ne protože lidí v této slepé uličce se nachází dnes již stovky. A málokdo překoná své ego a udělá krok zpět. Já ho právě udělal a jsem mnohem šťastnější.
Abyste mě nepochopili špatně… Zvedání činek je skvělá věc. Posílí vás to a mnohé naučí. Ale jakmile se to naučíte (myslím tak, abyste si mohli říct, že jste se techniku naučili správně a ne tu honbu za každým dokonalým milimetrem), tak je to ve výsledku už jen zvedání činek. Nic víc vám to nedá. Žádný nový stimul pro tělo. A proto je třeba přejít k něčemu novému a už to nebude jen krok zpátky ale, tak probouráte zeď a uděláte si novou cestu
Není dobré setrvávat u jedné činnosti příliš dlouho. Když už to umím jdu dál. Myslíte si, že žijeme tak dlouho abychom dělali pořád jedno a to samé dokola?

NEAT vs trénink

V prvé řadě je potřeba si srovnat tyto dva pojmy. Trénink a pohyb (NEAT) není to samé ačkoliv si to spousta lidí neuvědomuje.

NEAT = Non exercise activity thermogenesis. Pro účely tohoto článku volně přeloženo jako mimotréninková aktivita. Veškerá aktivita, kromě spánku provedena za den. Chůze, sezení, jezení, mluvení, dýchání… vše, co si bere energii. Položte si upřímně otázku berete NEAT v potaz? Nemyslná přeměna aktivit na kalorie se nepočítá. Myslím spíše z hlediska zdravého pohybu? Z hlediska zdraví celkově? Protože sedět 8h v práci, 2h se zničit v gymu a potom zase nic nedělat není nejlepší přístup.

Trénink – Vyhrazený čas pro trénink. Nebo spíše pro pohyb? Je fajn vidět natřískaná fitka, kde si desítky nadšenců vyhradila 2h času na pohyb… Co těch zbývajích 22h? Ano počítám i spánek protože i v něm hraje pohyb roli. Třeba v jaké poloze usínáte. Kolikrát za den dřepíte? Visíte? Děláte vlastně cokoliv kromě sezení a chození?

Uvědomujete si už ten rozdíl? Jen toto téma by vydalo na samotstatný článek, či video. Proto vás na tuto problematiku dnes jen upozorním a v budoucnu se na to podíváme vice.

Základy pohybu a tréninku

Základ pohybu je hýbat se co nejvíce a základ tréninku je hýbat se efektivně a správně. Jak jsem již zmínil v odstavci výš, pohyb lze vykonávat kdykoliv a kdekoliv. Naproti tomu trénink je vymezený čas pro specifickou činnost a pohyb.
Pohyb Vykonáváme od doby, co se probudíme až do doby, kdy jdeme spat a vlastně i ve spánku se hýbeme. Pohyb je neodmyslitelnou součástí našich životů ale i presto ho velmi zanedbáváme. Základ pohybu by dle mého mělo být prostě se hýbat. Samozřejmě si teď asi říkáte, že se přece hýbete. No ano to musí každý z nás ale jde o to jak a kdy! Je jasné, že musíme chodit a sedět. Nic moc jiného totiž k vidění poslední dobou není. Kdy naposledy jste jen tak dřepěli, viseli, házeli si s míčkem, plazili se po zemi, vlnili páteří nebo podobně? Každý den co nejvíce propašovat tyto a jiné pohyby do běžného fungování. O tom jak a jakým způsobem by opět vydalo na samostatný článek, proto na začátek můžete lehce začít tím, že budete každý den 10min dřepět. Zapněte si stopky pokaždé, když dřepíte. Při čištění zubů, při snídani, při práci… kdykoliv. Ne každý má mobilitu na dřepando, a tak si můžete ze začátku pomoci různými vychytávkami. Podložit si paty, přidržovat se něčeho, opřít se o stěnu… Uvidíte co to udělá s vaším tělem. Jakmile se vám povede dostat pohyb do každodenního života, tak celý váš den se stává tréninkem pohybu.

Trénink je vyhrazený čas pro trénink určitého pohybu. Když už nestačí se hýbat přes den (což je onen základ) a přijde vám, že se hýbete až moc lze k pohybu přidat silový trénink. Proč silový? Protože být slabý je nebezpečné. A jak by tedy mohl takový trénink vypadat?

  1. Mobility drill – Zcela individuálně dle potřeb10-20min práce na mobilitě
  2. Silová část tréninku – Práce s vlastním tělem, cvičení na gymnastických kruzích, na hrazdě, na bradlech, s kettlbellem, využívání expandérů, posilování s osou
  3. Učení se něčeho nového – Učení se pohybu, který nám nejde = stojka, žonglování, plazení se, dřep, cokoliv… když se pohyb naučíte jdete na další
  4. Protažení – Individuálně dle potřeb, doporučuji protahovat a posilovat hlavně krk, flexory kyčle a uvolnit paže a bedra

Tohle je velmi obecný rozpis toho, jak by mohl vypadat ideální trénink. Nejdůležitější je nezabřednout do rutiny a hlavně se pořád někam posouvat. To už si každý nastaví dle svých zkušeností a cíle.

Jak začít trénovat?

Omylem jsem vám vše prozradil v předešlém odstavci. Ale ještě si to srhneme.

Jak začít s pohybem? Co nejvíce se hýbat přes den jakýmkoliv způsobem vás napadne. Hlavní je bojovat s dlouhodobým sezením! To je největší zabiják. Hýbejte se protože můžete!

Příkladový rozpis tréninků jste už také viděli ale doplnil bych důležitou poznámku. Nejdříve se naučte ovládat své tělo a až potom začněte zvedat něco jiného, než sebe.

Co teď a co příště?

Úkoly jsou zadány. 10min ve dřepu každý den. Pro někoho to bude easy peasy lemon squeezy a naopak pro někoho skoro nedosažitelné. Proto po vás nic víc dnes nechci.
No a přiště se podíváme třeba vice detailněji na pohyb nebo trénink. Doufám, že v té době již budu moct nahrátvat videa.

Absorb what is usefulDiscard what is notAdd what is uniquely your own.”
Bruce Lee

Do dalšího článku se smějte. Ahoj!

Napsat komentář

Close Menu